Kommunen ska vara en möjliggörare
- WP
- 25 maj
- 2 min läsning
Hur kan kommunens självbild skilja sig så mycket från hur det uppfattas utifrån i många fall? Det tar vi upp i vår debattartikel i senaste numret av tidningen Mitt i. Lever man upp till sin egen värdegrund?
Här är debattartikeln i sin helhet.
Vaxholms Stad har tre värdeord: Samspel, Engagemang och Respekt. Inför höstens val undrar vi hur kommunen lever upp till sin egen värdegrund.
I medarbetarundersökningen för 2025 självskattar de anställda sin kännedom om värdeorden och hur dessa genomsyrar arbetet. På högsta chefsnivå ger man sig själva bästa betyg.
Vissa områden fungerar utmärkt, samtidigt ser vi reaktioner som inte kan bortförklaras som enskilda händelser:
Restauranger och handlare påverkade av kajprojektet, skriver uppgivna brev om osäkerhet, sena besked och konsekvenser för verksamheten.
Föräldrar samlar namnunderskrifter i protest mot beslut inom skolan.
Medarbetare går till media om problem i arbetsmiljön.
Företag upplever servicen som näst sämst i landet, osv.
Förstå oss rätt. Vi vill inte svartmåla tjänstepersoner eller enskilda politiker. Varje dag går engagerade människor till jobbet och utför viktiga uppgifter. Men vi undrar: Varför är kommunens självbild i vissa frågor så annorlunda mot hur det upplevs utifrån? Om vi ska förbättra oss måste vi även våga ställa sådana frågor inom politiken.
För vad betyder samspel - om människor känner att dialogen uteblir? Engagemang - om företag upplever att deras verklighet inte tas på allvar? Respekt - om invånare känner sig överkörda eller nonchalerade?
Vi vill se en kultur där dialog sker tidigt och kritik tas på allvar. Kommunen ska vara en möjliggörare och inte ett hinder.
Vi tänker se till att Vaxholm blir Sveriges bästa kommun, i de flesta kategorier, senast till 2035. Då behöver vi börja med att återupprätta politikens roll som väljarnas ombud och kravställare, och jobba tätt med förvaltningen så förväntningarna bättre kan mötas.
Waxholmspartiet



