Samlingsstyret vill inte styra!
- WP
- 27 maj
- 1 min läsning
Nu blir det fritt fram för tjänstemän i Tekniska förvaltningen att självständigt besluta om upp till tio miljoner på om- och tillbyggnad av lokaler och fastigheter som används för icke-kommunal verksamhet.
Det blir effekten av måndagens beslut i kommunfullmäktige som Samlingsstyret med flera partier drev igenom när man ändrade reglementet för nämnden för teknik, fritid och kultur. Alla ansvarsområden som tillhör nämnden är nämligen sedan länge automatiskt delegerade till den tekniska förvaltningschefen, med några få undantag.
Vi anser att det är självklart att investeringar som inte är för kommunens kärnverksamhet ska underställas politikens prioriteringar, affärsmässighet, likabehandlingsprinciper med mera. Nu blir det inte så.
Det är en mycket märklig ordning som råder i Vaxholms kommun. Genom att helt ignorera konsekvenserna av beslutet visar på hur hårt det Moderat- och Vänsterledda styret sitter fast i sin inställning att låta förvaltningen styra – till skillnad mot oss i Waxholmspartiet som anser att politiken ska hålla i taktpinnen. Ännu märkligare blir det utifrån att kommunens revisor tidigare under fullmäktige efterlyst större engagemang och ansvar från politikerna.
Efter valet kommer vi att bjuda in till en översyn av samtliga reglementen och delegeringar och återställa politikens roll som väljarnas ombud. Vi vill mer!



